15 minutter til matplan!

Hei jeg har plukket med meg noen tips om å sette opp en matplan for uken fra et dansk matblad. Disse vel jeg gjerne dele med deg, fordi jeg synes tipsene var både nyttige og fine.

  1. Sett av et kvarter til å legge ukens matplan. Det kan for eksempel være søndag formiddag. Kanskje føler du at du ikke har tid, men de få minutter du bruker på å lage matplanen, vinner seg selv inn i løpet av en travel uke.
  2. Velg en innkjøpsdag hvor du har tid til å kjøpe inn stort til det meste av uken. Hvis det passer deg best å kjøpe inn stort på tirsdagen, er det smart å la din matplan gjelde fra den dagen.
  3. Du kan gi hver dag sitt eget tema. Eksempel: Mandag=fisk, tirsdag=vegetarisk, onsdag=suppe, torsdag=salat, fredag=ovnsrett, lørdag=verdens kjøkken og søndag=rester. Dette kan gjøre det enklere å få idèer og er med på å sikre en variert kost.
  4. Tenk ut kjøttpakken. Med det mener jeg at du når skal planlegge en rett, så i stedet for å ta utgangspunkt i kun kjøttet, så kan du bygge retten rundt eksempelvis en favoritt grønnsak, ett krydder, pasta eller en annen råvare. På den måten kan du booste din kjøkken kreativitet, og lokke deg selv til å tenke annerledes. Husk også å se litt ekstra godt etter i kjøleskapet og i hyllene dine. Hva har du som trenger å bli brukt?
  5. Dagens salat kan se ut på mange måter, og her foretrekker du kanskje litt freestyle uten oppskrift. Med et fornuftig lager av frukt og grønt – f.eks. epler, gulrøtter, tomat og avocado, salat og spirer, samt nøtter, soltørkede tomater, kapers og salat ost så har du en super start.
  6. Skriv en innkjøpsliste, samtidig som du setter opp matplanen. Hvis du f.eks. har skrevet opp en bunt gulrøtter på innkjøpslisten til onsdagens måltid, og du vet at du faktisk kun skal bruke fire gulrøtter den dagen, kan du planlegge å lage gulrotsuppe på torsdag. Da unngår du at råvarene hoper seg opp og blir gamle før du får brukt dem.
  7. Er det kun deg i husholdningen, så er saken grei. Men dersom dere er flere i husholdningen, så er det greit å vite hvem som er hjemme til hvilke dager, og hvem som har ansvaret for den dagens matlaging. Husk å ta høyde for dager med sene fritidsaktiviteter, møter og gjester og koordinèr med resten av familien når dere skal samles rundt bordet, og hvem som er dagens kokk.
  8. Ukens matrester kan trylles om til et rent festmåltid. La eventuelt den siste dagen på din matplan stå tom, så du kan lage mat av ting som ikke ble brukt opp i uken som gikk. Omelett med fyll, grønnsaksuppe, pizza eller wok er noen eksempler.
  9. Alle kan være med når det skal være forslag til retter i matplanen. Ha en ønskekrukke stående på kjøkkenet, så familiens medlemmer kan legge en lapp i krukken med navnet på en rett de godt kunne tenke seg. Når matplanen skal settes opp, kan man trekke ut en eller to lapper og sette disse matrettene på planen.
  10. Heng matplanen opp et sted der alle kan se den. Så kan man gå og glede seg til alle den gode maten! Ikke kast planen når uken er omme. Gjem den og ta den frem igjen om noen uker.

Lykke til og velbekomme!

Klem fra “Domestic Diva”

 

8 kommentarer
    1. atlelundhaug: Jeg synes det er ekstra hyggelig når folk får lyst til å prøve ut ting jeg foreslår på bloggen. Allergisk mot gluten har jeg hørt om, men E407….hva er man allergisk mot da? Hei & Hopp!

    2. Et stoff e407 carrageenan det får magen min til å tro at er gluten. Det er fortykkningsmiddel brukt mye i iskrem.
      Brukes til å få forsøksdyr til å blø i magen.
      Litt rart da å se reklame med ” kremen av norsk iskrem”
      Legg merke til hvor mye fløte det er i.
      Hadde det vært 99%fløte så hadde den vært naturlig tykk og ikke trengt E 407
      Noe å tenke på det. Merkevaren NORSK. Hmmmm sier nå jeg. Vi lager nær sagt alt sjøl heime hos oss.

    3. atlelundhaug: Næmen fydda! Forsøksdyr til å blø i magen….., og så jeg som elsker iskrem. Det der er jo helt uvirkelig grusomt Ja, virkelig noe å tenke på. Hadde ingen anelse. Kanskje på tide å skaffe seg en ismaskin?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg